Op zoek naar Judas-introductie

In januari 2023 zijn we, na ruim 6 jaar, als werkgroep weer bij elkaar gekomen. Het kriebelde weer. Gaan we het weer doen? Ja? Ja!
En dan gaat het rollen, hebben we een dirigent? “Ja natuurlijk doe ik mee”, riep Elma! Maar hebben we een regisseur? Eh, nee, Jolanda bedankt voor de eer. En nu? Zou Wilma Kok (regisseur “Jozef”) weer mee willen doen? “Ja, heel leuk!” En een pianist? “Ik weet iemand”, riep Wilma! Ineke wil mee doen!

En dan het kiezen van een musical. Al vaker hebben wij een musical van Gerard van Amstel en Gerard van Midden opgevoerd, en met veel plezier en succes, en dit keer valt de keuze op “Op zoek naar Judas”. We hebben immers nog nooit een “paas-musical” uitgevoerd?!

Judas. Noem die naam en de beeldencarrousel begint te draaien. Verrader. Onbetrouwbaar. Oplichter. Geldwolf. Het zijn maar een paar van de woorden die we aan ‘een Judas’ toedichten. En we kennen ook veel uitdrukkingen met het woord Judas erin. En zonder uitzondering zijn die allemaal negatief bedoeld: een Judaskus, een Judasgroet, Judasgeld, Judasrol… Dit alles bepalende Judasbeeld is eeuwenlang bevestigd. Vaak met opzet. Misschien wel mensen eigen. Bij de dood van Jezus van Nazaret hoort een dader. En ook al is er historisch weinig overtuigend en definitief bewijs voor wat Judas al dan niet gedaan heeft, er is een zondebok nodig. Judas dus.

Judas. Wie is Judas? Zeg het maar. Hoe was hij als klein kind? Vurig? Stil? Een zwart-­‐wit denker, bijna tegen het autistische aan? Hoorde hij stemmen? Kon hij tegen onrecht of niet? Liep hij als een dolle stier achter wie dan ook maar aan? Wie waren zijn ouders? Ja, zijn vader kennen we: Simon. Maar dat is alleen maar een voornaam. Maar zijn moeder? Wie was zij en wat dacht ze toen ze haar zoon Judas – Grieks voor Juda in haar handen hield? Hoe zag zijn jeugd eruit in Ish­Kerioth? Was hij populair of een ‘vreemdeling’ in zijn eigen dorp? 

Wie kan hem doorgronden? Wat bezielde hem? Waarom maakte hij de keuzes die hij maakte? Of was hij inderdaad een gewillig werktuig in de handen van God? En als hij een leerling van Johannes de Doper was die vooral in de woestijn werkte, hoe kwam Judas daar dan?

Vragen, vragen, vragen. En juist die vragen zijn interessant voor een musical. Op zoek naar Judas dan maar!